Pages

Alhamdulillah, akhirnya aku berjaya :)

 Bismillahirrahmanirrahim...
Alhamdulillah, aku masih berkesempatan untuk menjengah di sini sebelum aku pulang ke hostel besok...

Tiada apa yang menarik untuk dicoretkan di sini, cuma ingin berkongsi rasa bahagia tadi..Petang tadi, aku pergi shopping ngan umi, kak.Taz & abang Adi...Adalah beli barang kelengkapan ckit.Tak lupa, aku bersemangat beli bahan-bahan tuk buat kek coklat basah..Resepinya aku cari melalui internet beberapa hari yang lalu...Rasa tak sabar nak cuba resepi tu...Lebih-lebih lagi nak wat kek yang paling aku suka...Kek coklat...Sebelum ini, banyak kali dah aku try wat & alhamdulillah sume jadi...First time aku wat kek coklat time form 5...tapi, yang ni x jadi..kek bantat...tapi, aku bawa balik hosel gak bagi adik2 dorm aku makan..Aku ingat lagi dorang gelakkan aku bila aku cakap kek 2 bantat tapi sedap...hahaha..lawak je...

Tu time zaman skola menengah...Skang da masuk alam 21...kiranya da 4 kali aku buat kek coklat basah...3 kali b4 ni sume guna tepung instant je, tinggal ikut arahan & buat...Mula2 wat, x confident pun...tapi, disebabkan kata2 semangat daripada umi, aku teruskan gak wat.Umi cakap:"Buat je, jadi x jadi belakang kira..."terhibur juga hati & bertambah ckit keyakinan diri untuk mencuba...n akhirnya berjaya juga wat tapi ada bantat ckit coz air tak cukup time kukus...hahaha....first time masak...memang patutla ada banyak salah...


Pastu, wat kek tuk kali ke-2 & ke-3 pun pakai tepung instant yang aku beli daripada kawan aku...Umi pun suka makan kek tu & siap pesan ngan aku nak tempah banyak tuk perkahwinan abang adi bulan 10 ni...tak cukup pesan suh aku tempah siap2, umi suh aku try tanya resepi nak wat tepung instant 2 n siap suh aku offer Rm50 kat kawan aku klu dia bagi resepi tu...Aku pun, xnaklah hampakan hati umi..so, aku pun tanyalah kat kawan aku tu n offer duit klu dia bagi resepinya....last2, berulang kali aku tanya, dia asyik cakap lupala, tak sempat nak tanya mak dia la jadi, aku pun malu n malas da nak tanya...x taula samada memang dia pelupa ke @ buat2 lupa aku pun xleh nak agak...Tapi, bagi aku klu da xnak bagi tu cakap jela xbleh...senang citer...xdela aku nak kecik ati ke, besar ati ke n yg sewaktu dgnnya...n apalah sangat nilai harga 1 resepi tu?apa x bleh ke dia berkongsi ilmu?yela, dia berniaga tepung tu, jadi apalah sangat klu bagi pada orang yang meminta?bukannya bangkrap pun klu aku sorang je yang xbli tepung instant dia tu....mungkin pasal ni kot dia berkira ngan aku...biasalakan, orang berniaga mana ada yang nak rugi, sume orang nak untung...


Cuti sem aku pun bakal tamat esok...n nasiblah aku ni jenis yang suka try something....so, disebabkan aku terlampau suka ngan kek coklat, aku pun usaha cari resepi dalam internet..senang je kan.tekan kat bahagian search: kek coklat basah n kuar sume laman web tinggal pilih je nak yang mana...

Petang tadi, balik dari shopping, aku buka internet nak tengok balik resepi yang aku salin...kira cam nak confirmkan balik la tapi, xjumpa plak...dapat resepi yang lain...bukan apa.salah aku gak.aritu just salin senarai bahan dia je...instruction plak just baca n remind dalam otak...pastu, tadi cari punya cari x jumpa plak...last2, aku tengok 1 resepi yang sama tapi berlainan sukatan bahan untuk confirmkan arahan nak buat kek 2...

Rasa x sabar nak masak...Takut pun ada...risau pun ada, nanti x jadi, aku sorang gamaknya kena habiskan sume...
n hampir 1jam lebih gak la aku wat...apa x nye terkial2 aku sukat bahan2 tu sorang2 kat dapur....pastu, time tengah mesin tetiba black out plak.terberhenti seketika mesin aku...risau pun ada la coz x siap mesin lagi dah berhenti tetiba...nasib x lama...siap2, aku kukus selama 45minit...pastu tunggu kek tu sejuk dulu b4 wat langkah seterusnya.

Pas mandi, solat maghrib sume, aku sambung wat topping kek tu plak..da siap sume, bagi umi n kak.Taz rasa..aku pun rasa n tanya pendapat dorang kek mana lagi sedap antara kek kawan aku n kek yang baru aku wat...n gembira btul bila dorang cakap kek yang aku baru buat lagi sedap, lagi lembut...:) huhu, masuk bakul angkat sendiri....xpela....rasa berbaloi juga wat ngan sungguh2 n kek tu jadi...alhamdulillah....


Ni la hasilnya..atas kek tu aku tabur ngan kacang hazel yang da d blend halus..
haha, xkreatif sangat dlm bab menghias...maybe kna ambk kursus dlu next time:)





ni da kena potong 1slice tuk bagi umi n kak.Taz rasa.






1 slice kek yang siap tuk d makan  :)
memang sedap......



*Mungkin ni catatan terakhir b4 aku balik hostel besok pagi jam 9...ntah bila  aku akan berkesempatan tuk coret2 d sini lagi bila aku da start jejakkan kaki ke kuliah....huhu...kat sana xleh nak buka IT sesuka ati,,,komputer @ laptop sendiri pun xde coz xleh bawa..tunggu sem 6 nnti bru bleh.....

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "Alhamdulillah, akhirnya aku berjaya :)"

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers