Pages

Bencikah aku...

Da lama aku tak tulis dalam blog ni...
Kadang2 aku semangat nak tulis apa yang aku rasa tapi semua tu pasti hilang tatkala aku buka blog ni...
Kadang2 aku rindu untuk melihat suasana dahulu...kehidupan di zaman sekolah...
meskipun aku tidak memiliki banyak kenangan manis, namun aku tetap rindukan zaman persekolahanku...
zaman yang hanya aku lalui sekali dalam seumur hidupku...
teringat time skolah dulu, cikgu selalu kata zaman sekolahlah paling best antara semua zaman yang pernah mereka lalui...
biasalah, time sekolah, rasa x sabar nak melangkah ke alam pekerjaan...rasa cam best je...
tapi, meskipun aku belum lalui alam pekerjaan, kini aku rindu pada zaman sekolah...
tempat belajar skang pun da x best cam dulu...
aku rasa cam terkongkong ngan peraturan yang terlalu ketat plak...
klu dulu, bleh balik tiap minggu(walaupun rumah aku dekat, tapi aku x slalu blk. blk pun time cuti panjang je smpai sume orang heran...)
skang, blk sebulan sekali je,outing seminggu skali...aku rasa cam sekolah menengah plak, tapi time skolah dulu lenla...ni kira cam ala2 u la gak tapi, bila pihak atasan wat rules baru, sume org rasa cam skolah punya rules...bukan aku je...

Teringat time skolah dulu, orang slalu kata aku ni "budak skema"...
hahaha.. tapi, memang pun.lagi satu, dapat gelaran "budak serious memanjang"...
tapi, memang aku slalu wat muka serious pun sampai kakak roomate dulu cakap" takut nak tegur sebab tengok muka aku serious giler.." aku gelak je bila dengar orang cakap camtu...
tapi, bila orang da kenal aku, dorang mesti cakap yang aku ni rupanya "giler2 la"juga...:)
ni x interest sangat nak citer...

ada satu citer nak tulis kat sini...
time skolah sampai skang, aku jenis yang x suka nak "be friend with guys"..
tapi, aku ni bukanlah anti ngan kaum adam ni, just biasa2 je...kawan2 juga tapi xla sampai be best friend ke apa ke...
kadang2 aku heran ngan semua girlfriend aku yang ada kawan rapat @ kawan baik dia lelaki.apa da xde orang perempuan ke nak jadikan best friend???
klu sampai tahap dah x percayakan perempuan tuk dibuat best friend, janganlah cari orang lelaki plak...siblings kan ada...
aku plak sampai skang sukar tuk percaya ngan lelaki...except my brothers and abah je...
mesti klu ada yang baca artikel ni akan cakap yang aku ni mesti ada bad story sampai aku da sukar tuk percaya ngan orang lelaki...
memang ada pun, tu pun just kena tipu jela...tapi, aku pun xbleh nak salahkan orang yang menipu tu je coz aku pun salah gak iaitu sebab aku layan dorang...tula dorang pun bleh goreng aku sampai kena tipu...hahaha...
ni pengalaman buruk tentang lelaki...
pengalaman manis???(ada ke ha???)
ada kut tapi aku xtau nak kata apa ni pengalaman ke apa....
maybe bleh agak orang tu baik kot...

Al-kisah bermula pada pertengahan tahun lepas, tak silap aku dalam sekitar bulan julai-ogos...
kisah bermula bila ada seorang pemuda ni berhasrat tuk dicarikan jodoh tuknya....maka, dipendekkan citer, kebetulan pemuda tu ada seorang kakak angkat satu tempat ngan aku belajar, jadi si kakak angkat dia suruh kawan aku ni carikan tuk pemuda ni....
Nak dijadikan cerita, aku tau cikit pasal pemuda tu sebab kawan aku ni selalu citer pape ngan aku..firstly, memang aku x fikir papela, just jadi pendengar setia je. yela bila orang nak story kat kita, kita jadi pendengar pun dah cukup baik....

Disingkatkan citer(tapi still panjang juga), mula2 kawan aku mencalonkan sahabat baiknya sebagai calon isteri tuk pemuda tersebut...namun, ntah sebab apa ye xjadi...maka, datang pula calon kedua. hampir sekufu aku kira, tapi perempuan tu x setuju, jadi cancel lagi...sudahnya , tetiba kawan aku tu wat joke cakap kat aku :"senang2 anti jela jadi calon tuk dia"....aku senyum je...no comment.

Keesokan harinya,aku dengan tetiba gatal mulut cakap ngan kawan yang aku nakla jadi calon tuk si pemuda tu....Kawan aku apalagi suka bukan main....terus je minta aku bagi biodata kat dia tuk disampaikan kepada si pemuda....

Dalam aku menulis biodata, hatiku masih risau dan bimbang. aku takut tindakan aku ni salah....sebolehnya aku tak mahu sakitkan hati sesiapa lebih2 lagi hati seorang lelaki.....
dipendekkan story, lastly kira aku n si pemuda tu da setujula....

tapi, dalam aku terima si pemuda, hatiku tetap dipagut bimbang... jiwaku tidak tenteram...aku mula rasa fokusku terhadap pelajaran terganggu....ni bukan sebab kami selalu contact, tapi kami langsung tak pernah contact berjumpa apa lagi....ibaratnya aku di barat dia di selatan...

aku cuba minta pandangan kawanku yang menjadi orang tengah antara kami...namun, jawapannya tetap tidak dapat memberi ketenangan padaku...lantas ku lakukan solat hajat dan istikharah....memang sebelum ni pun aku selalu wat 2 solat sunat tu tapi, bila benda camni terjadi, doaku bertambah panjang...

balik umah time cuti, aku story kat umi and my sisters...aku tiga beradik perempuan, jadi kami memang rapat...pada umi aku jelaskan serba-sedikit maklumat yang aku tahu tentang pemuda tu...respon umi memang baik...kira senang cakap umi bagi green light tuk aku...sampai siap tanya bila lelaki tu nak datang umah...aku punya terkejut habis...respon kakak plak, sorang positif & sorang negatif....
yang negatif tu cakap :" takkanla senang2 je nak accept somebody yang kita x pernah kenal langsung ngan begitu mudah..."
betul juga, ada kebenaran di sebalik kata2 tu...pastu kakak aku bagi suggestion suh kenal dulu ngan si pemuda...
aku hanya diam... dalam hati, sebolehnya aku x mahu jalinkan apa2 hubungan persahabatan ngan lelaki apatah lagi klu lelaki tu merupakan calon suami...sebolehnya aku mahukan hubungan yang diredhoi alllah...
sebolehnya bagiku, perkahwinan yang berkat tu bukan time hari perkahwinan tu, tapi ianya bermula dari perkenalan pertama antara lelaki dan perempuan tu tercipta....barulah redho allah mengiringi...

lantas, lama jugala hubungan kami terjalin tanpa apa2 talian...ni pun permintaan si pemuda...aku hormati permintaan si pemuda tapi dengan tindakan ni jugala membuatkan hatiku tidak tenteram....aku selalu fikir camne tetiba klu aku tolak dia lepas aku tamat belajar....skang pun, aku masih dilema "betul ke aku nak terima dia sebagai suami...."

lastly, aku minta hubungan ni diputuskan tanpa apa2 reason...tapi, ketahuilah wahai si pemuda...
andai dikau membaca tulisan ini. pertama kali, ku pohon kemaafan kerana menulis kisah ini dalam blogku. meskipun tidak ku tulis namamu, namun andai kau membacanya, pasti kau boleh mengagak yang si pemuda baik tu adalah dirimu kerana hanya dikau yang ada kaitan ngan cerita ni....

bukan ku pinta simpati daripadamu, wahai si pemuda tetapi sejujurnya aku mengakui bahawa hatiku tidak tenteram sejurus aku bersetuju tuk menerima dirimu...pernah satu ketika aku memberi mesej padamu menyatakan hasrat hatiku, namun tiada respon yang kau berikan. diamnya dirimu menguatkan kebenaran tindakan diriku untuk minta putus daripada jalinan hubungan yang sementara ini....

mungkin aku bukan yang terbaik buatmu....aku menerima dengan hati terbuka...tapi, aku selalu harapkan tuk bertemu ngan pemuda yng melabuhkan tirai cintanya demi redho Allah. dan ku pasti yang dikau akan perolehi wanita yang lebih beragama daripadaku...walau selautan kemaafan ku hulurkan, ku tahu ia tetap tidak akan dapat memadamkan kesakitan hatimu, wahai pemuda...
hanya doa kebaikan buatmu ku titipkan...
ku tahu dikau merupakan pemuda baik, yang mahu pelihara kesucian akan sebuah perhubungan, lantas kerana itu ku kira aku bukan yang terbaik buatmu...moga Allah berikan yang terbaik buatmu....

Pemuda soleh tidak akan mahu menjalin apa2 hubungan dengan seorang wanita yang akan dia jadikan sebagai calon isterinya melainkan hanya dengan ikatan pernikahan....kerana dia harapkan redho dan rahmat Allah sentiasa bersamanya....Lantas ia suarakan hasrat hatinya pada wali si gadis.....itu lebih mulia berbanding hubungan yang terjalin sekian lama yang hanya berlandaskan cinta nafsu duniawi di samping murka Allah mengiringi...sudah hilang keberkatan perkahwinan kerana jalinan pertama dipenuhi dengan noda dan dosa...pesanan buat semua pemuda, andai benar dikau lelaki mulia, kau tidak akan sanggup mencemarkan dan merosakkan semua wanita hanya kerana jalinan yang kau cipta di samping janji manis yang kau taburi...kau pasti benci untuk melihat perkara itu berlaku pada adik2 perempuanmu dan kakakmu, lantas kau juga tidak akan mensia2kan nilai harga diri seorang wanita....andai hari ini kau lakukan juga perkara tersebut pada seorang wanita, ku kira pasti suatu hari nanti pemuda lain juga akan lakukan perkara yang sama pada saudara perempuanmu sepertimana yang telah kau lakukan pada insan yang bergelar wanita....nauzubillahiminzalik...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "Bencikah aku..."

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers