ADUHAI BANGSAKU....

Bismillahirrahmanirrahim.Tatkala saya menulis artikel ini, bukanlah niat saya untuk menjatuhkan bangsa saya sendiri namun, saya mahu memberi kesedaran buat saya sendiri serta anda yang membaca(Melayu). Banyak persoalan saya ingin ajukan pada anda semua,"Sampai bila bangsa kita mahu merempat di Tanah sendiri???Sampai bila kita mahu beri anak cucu kita makan makanan berjenama Yahudi???Sampai bila kita mahu bersikap biarlah,itu mereka bukan saya???Sampai bila kita mahu melihat bangsa MELAYU MURTAD tanpa apa2 tindakan???Sampai bila kita mahu melihat saudara SeISLAM kita di bunuh???Adakah kita mahu tunggu sampai anak cucu kita kencing atas kubur kita sambil berkata:"Apalah jasa ayah dan ibuku,tiada apa yang ditinggalkan untukku hatta tapak rumah."Takkan kita nak tunggu sampai adik-beradik kita dibunuh, maka baru kita bangkit,membela nasib bangsa???Takkan kita nak tunggu bangsa Cina atau India memerintah negara, maka kita baru mahu bangun dari lena yang panjang???Andai bangsa asing memerintah negara ini, nescaya takkan ada lagi azan berkumandang di mana2 seperti mana yang sudah berlaku di Singapura.Takkan anda mahu ini semua terjadi, maka baru anda(BANGSA MELAYU) mahu bangkit???Kalau ini jawapan anda semua, maka tunggu sajalah kehancuran bangsa sendiri.Bukan saya mahu memperlekehkan bangsa saya sendiri,tapi inilah hakikat yang perlu saya terima dan saya nak anda semua terima. Usah lagi mahu pertikai akan kebenaran yang saya katakan di sini. Walaupun saya bukan orang politik, tapi senario yang saya lihat dan alami memberikan kesedaran untuk saya.

Setiap persoalan yang saya ajukan di atas, saya rasa anda sendiri tahu jawapannya. Kenapa saya tanya "Sampai bila kita nak merempat di tanah air sendiri?Sebab tiada langsung tempat di Malaysia memiliki nama MELAYU. Di Kuala Lumpur, ada MASJID INDIA, ada CHINA TOWN, tapi saya tanya anda semua ada ke nama tempat yang sebut nama MELAYU pada pangkal nama mahupun pada akhir nama tersebut???Mungkin anda akan berikan jawapan ada iaitu:KAMPUNG MELAYU yang terletak di Setapak, Gombak.Tapi, apa lagi yang mahu dibanggakan dengan kampung itu yang kini sudah menjadi tapak setinggan sahaja. Memang dahulu, ia duduki oleh orang Melayu dan ibu saya sendiri pernah tinggal di situ. Namun kini, kampung itu hanya tinggal nama sahaja kerana semua penduduk di situ telah "dihalau" keluar dari tanah "MELAYU" dan kini tiada apa2 yang boleh dibanggakan lagi.Jadi,kira tiadalah kan?Ini menunjukkan kita sudah merempat di negara sendiri.Tu lah bangsa kita, ada tanah kena halau, dijual, digadai oleh siapa???Bangsa sendiri. Bukan saya omongan kosong, tapi inilah hakikat yang nak anda terima. Anda lihat sahaja di Kuala Lumpur, masih terdapat kedai2 Cina berusia puluhan tahun yang letaknya sudah hampir dekat dengan jalan raya tak sampai sejengkal pun.Ia masih teguh berdiri tanpa diruntuhkan, kerana apa???Kerana ia milik orang Cina. Andai kedai2 itu milik "MELAYU",sudah pasti tiada di situ.

Kedua, bangsa mana yang menguasai ekonomi di negara kita sekarang sejak dari dahulu???Cina bukan???Kita, bangsa MELAYU duduk tempat yang ke-4 selepas Cina, India,dan Indonesia.Hah, sudah terang lagi bersuluh.Apa sumbangan yang kita berikan buat agama kita, bangsa kita hingga saat ini???Saya sendiri akui saya tak mampu berikan sumbangan terbesar buat Islam seperti tarik orang kafir masuk Islam. Saya tak mampu lakukan itu, Tapi, kini saya berikan sedikit sumbangan saya dari segi wang ringgit dalam membantu ekonomi orang MELAYU ISLAM iaitu (HPA).Walaupun saya masih baru menceburi bidang perniagaan ini, tapi saya mahu teruskan juga untuk membantu insan mulia yang telah cuba untuk menaikkan kembali ekonomi ummat ISLAM khususnya bangsa MELAYU.Moga Allah panjangkan umurnya dan memberikan jalan buatnya demi membangkitkan kembali ekonomi ummat ISLAM ALLAHU AKBAR!!!

Mungkin, anda akan kata bahawa mentang2lah saya jadi ahli (HPA), maka saya pasti dan mahu mempromosikan barangan saya.Ketahuilah wahai bangsaku, saya tak kempunan wang anda semua, tapi saya hanya menyampaikan kepada anda :"Mengapa kita tak mahu bantu bangsa kita melalui perniagaan yang telah mereka lakukan???Kalau bukan kita (MELAYU) yang nak bantu mereka, maka jangan harap bangsa asing(CINA, INDIA,DLL) nak bantu kita...

Anda lihat sendiri di mana2, bangsa Cina tak pernah nak jatuhkan bangsa dia sendiri, malah dibantu agar mereka sama2 berjaya dalam setiap bidang yang diceburi.Pernah suatu ketika, saya ingin membuat kunci pendua bilik saya di sebuah kedai Cina di KKB.Apa yang saya solute dengan peniaga Cina itu ialah disebabkan kedai dia menerima tempahan kunci yang terlampau banyak, maka dia meminta saya membuat kunci di sebuah kedai lain milik orang Cina juga.Ini bukti yang jelas saya berikan buat anda yang mahu berfikir dan bermuhasabah.

Tapi, lain pula jika orang MELAYU.Dah banyak dan muak saya dengar tentang peristiwa orang kita sanggup bomoh sana bomoh sini, sihir sana, sihir sini hanya disebabkan perniagaan yang diceburi oleh orang lain lebih untung berbanding diri sendiri.Masya-Allah, dahsyat kan???Kalau macam ini, memang sampai bila2 pun bangsa MELAYU tak boleh berjaya.

Saya tanya anda semua, hingga saat ini, apa yang anda boleh banggakan untuk bangsa anda sendiri???Adakah anda berbangga dengan label "MELAYU ISLAM" yang ada pada diri anda, atau bilangan anda yang ramai di pusat pengajian tinggai awam mahupun swasta, atau anda mahu bangga dengan "BAHASA IBUNDA ANDA???

Usah berbangga dengan title MELAYU ISLAM yang anda pegang andai hukum Tuhan masih diragui, diabaikan, lantas diperlekeh.Kerana apa saya kata begini sebab anda lihat sendiri bukti yang sudah cukup banyak di luar sana.Andai kita pengamal ISLAM sepenuhnya, maka tidak akan wujud masalah sosial yang semakin hari semakin parah di kalangan bangsa kita sampaikan hari ini mahu diwujudkan pula satu undang2 terhadap perempit2 jalanan.Ya, kita( BANGSA MELAYU) juara dari segi masalah sosialnya, rempitnya, bohsia, pelacuran, sumbang mahram, masalah rumah tangga, cerai-berai dll yang tak sanggup lagi saya sebut malah anda sendiri tahu.Lihat saja di kaca tv, semakin hari semakin bertambah cerita,drama, filem tentang cinta, anak halal, rempit, bohsia dll. Semua pengarah akan kata setiap cerita, drama, filem yang diterbitkan mempunyai motif dan mesej yang ingin disampaikan. Tapi, motif dan mesej apa yang ingin mereka sampaikan???Motif menyuruh buat maksiat?masalah sosial?merempit?mencuri?jadi pelacur???Inikah mesej dan motif yang mereka maksudkan???

Amat sedih bukan???Apa sudah tiada nilai Islam dalam masyarakat MELAYU sampai semua cerita, drama, filem dibuat mengikut budaya barat yang sudah semestinya KAFIR???Tapi, tak sedar2 juga. "Kita kena ikut peredaran masa, kalau tak orang kata kita ketinggalan zaman." Apa anda rasa dengan tidak menutup aurat itu anda katakan ikut peredaran masa???Apa anda ingat dengan pakai ikut stail kafir tu merupakan satu peredaran zaman???Saya tahu anda akan rasa marah bila saya kata kafir pada anda. Yela, kalau pakaian langsung tiada cerminan ISLAM, agak2nya orang kafir pun boleh kata anda kafir sebab menyerupai mereka malah lebih teruk daripada mereka.Saya juga menonton tv, menonton cerita, drama MELAYU namun, tiada langsung ciri ISLAM dalam setiap cerita yang ditayangkan.Entahlah, saya pun tak tahu nak kata bab mana yang ada nilai Islam.Menutup aurat pun tidak sama je lebih kurang dengan cerita orang putih malahan kata ibu saya lebih dahsyat dan orang MELAYU memang berani untuk berpakaian seperti itu.Selalu saya lihat hatta berikan salam tatkala nak masuk rumah pun tak diterapkan.Jadi, apa yang boleh diambil untuk dijadikan contoh teladan???Saya sendiri lebih suka menonton drama filem korea sebab banyak mesej yang saya dapat.Dari pemakaian mereka pun, lebih elok dan sopan berbanding drama filem yang dilakonkan oleh orang MELAYU.Di samping itu, banyak niali moral yang mereka terapkan dalam drama mereka seperti adab sopan, hormat-menghormati, berkasih-sayang. Jika saya tonton cerita MELAYU, banyak api permusuhan, dendam, bunuh sana sini, sikap hormat-menghormati pun tiada hatta pada suami sendiri(dalam lakonan). Jadi, memang patut pun banyak kes sosial dll mendapat rangking tertinggi di kalangan MELAYU sebab itulah yang mereka selalu lihat.

Islam bukan agama yang jumud, bukan agama yang sesuai untuk sesuatu masa dan zaman, tapi ia bersifat syumul(sempurna), alamiah(sesuai untuk semua). Islam agama yang ada nilai, amat mahal, tidak boleh ditukar ganti dengan agama lain hatta wang ringgit.Ia bukan boleh dibeli dengan wang ringgit,tapi ia perlu pada perjuangan, pengorbanan kerana untuk dapatkan ganjaran syurga itu bukan semudah membeli ikan di pasar tapi, perlu kepada kepayahan, ujian, pengorbanan, serta kesabaran.Jika anda hanya mahu pada kesenangan, kemudahan tanpa melalui ranjau2 kehidupan, maka sama nilainya dengan neraka.Jika kita tak mahu laksanakan undang2 Allah, maka dengan mudah kita masuk neraka.Mudahkan???

Jadi, pilihan terletak di tangan anda.Siapa yang jadikan kita?Allah.Sejak di alam ruh lagi kita telah mengakui dan membuat perjanjian dengan Allah bahawa DIA adalah pencipta kita.Dan sudah semestinya DIA tahu apa yang sesuai dengan hambanya. Lantas DIA turunkan AL-QURAN dan AS-SUNNAH sebagai "guideline" kita untuk menghadapi dunia yang semakin mencabar keimanan kita.Saya berikan satu contoh mudah buat anda semua senang faham,cuba bayangkan andai anda memandu kereta di jalan raya yang tiada trafic light,tiada arah jalan, tiada nama jalan, maka apa akan terjadi pada semua pemandu di jalan tersebut???Mesti semua akan buat seperti jalan sendiri dan terjadilah kemalangan, kematian.Trafic light,nama jalan, arah jalan itu semua diumpamakan sebagai guideline kita tatkala berada di atas jalan raya.Maka, kita perlu ikut guideline jalan raya jika kita mahu selamat dalam perjalanan.Samalah juga dengan AL-QURAN dan AS-SUNNAH, jika kita nak selamat di dunia dan akhirat, maka kita kenalah ikut guideline yang telah Allah berikan.Kalau tak, nescaya kita tidak akan selamat.

Untuk akhirnya, satu peringatan buat saya dan anda semua, kita selalu sinonim dengan agama ISLAM, maka kenapa kita tak nak jaga kesucian dan kecantikan agama ISLAM itu sendiri???Allah berfirman dalam AL-QURAN yang bermaksud:
"Wahai orang2 yang beriman! Barangsiapa di antara kamu yang murtad (keluar) dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang mana DIA mencintai mereka dan mereka pun mencintai-NYA, bersikap lemah-lembut terhadap orang beriman, tetapi bersikap keras terhadap orang2 kafir, yang berjihad di jalan Allah, dan yang tidak takut pada celaan orang yang suka mencela. Itulah kurnia Allah yang diberikan-NYA kepada siapa yang DIA kehendaki. Dan Allah MAHA Luas( pemberiann-NYA) MAHA Mengetahui."( AL-MAIDAH: 54)

Cuba anda perhatikan maksud ayat di atas, adakah kita tergolong dalam golongan kaum yang dikatakan dalam ayat itu? Agak2, kita bersifat lembut tak pada saudara seISLAM kita dan bersifat keras terhadap musuh kita(kafir) atau sebaliknya???Sama2lah kita muhasabah diri kita.Pilihan ada pada diri kita samada kita nak jadi dan tergolong dalam kaum itu atau kita nak Allah datangkan kaum lain pula yang akan jaga agama ISLAM?Andai kita mahu Allah gantikan diri kita dengan kaum lain pula untuk jaga kesucian Islam itu, maka alangkah ruginya kita.

Jangan debik dada cakap dengan saya kita(MELAYU) juara juga dari segi bilangan di pusat pengajian tinggai awam mahupun swasta. Hanya sekadar bilangan yang ramai lantas anda berbangga. Ketahuilah, orang MELAYU dapat masuk universiti pun HANYA KERANA MEREKA ADA TITLE BUMIPUTERA, jika tidak jangan harap kita nak menjejakkan kaki ke sana. Orang Cina sendiri kata:"anak saya tak masuk universiti bukan kerana anak saya bodoh, tapi lebih pandai daripada kamu(anak MELAYU). sebab kamu (MELAYU) BUMIPUTERA sahaja menyebabkan kamu masuk universiti."

Lagi, apa yang ingin anda banggakan tentang bansa MELAYU???BAHASA MELAYU???Kini pun, pemimpin kita sendiri yang telah musnahkan bahasa ibunda kita sendiri.Lihat sahaja dalam penggunaan Bahasa Inggeris dalam mata pelajaran Matematik dan Sains. Sampai sekarang, tiada lagi perubahan untuk menukarkan kembali pada bahasa ibunda sendiri.Konon, peratusan gred Matematik dan Sains meningkat bila pelajar menjawab dalam Bahasa Inggeris, huh.Jangan mudah percaya dengan kata2 mereka. Apa dengan menggunakan bahasa asing dan buang bahasa sendiri tu menunjukkan kita ikut peredaran zaman???Saya bukan nak berpolitik di sini, tapi anda boleh fikir sendiri.Negara maju seperti Jepun, Korea, dan Cina tetap mengekalkan bahasa ibunda mereka terutama dalam bidang Sains dan Matematik. Tiada pula kita lihat mereka itu mundur, malahan makin maju.Mereka tetap tidak mahu belajar bahasa lain khususnya Bahasa Inggeris kerana bagi mereka mengapa perlu mereka mempelajari bahasa penjajah???Begitu bagusnya mereka dalam mempertahankan bahasa ibunda mereka sehinggakan jika kita nak pergi sana, maka kita perlu belajar bahasa mereka sebab mereka lebih suka guna bahasa ibunda mereka berbanding bahasa penjajah.Lain pula cerita jika di Malaysia, kita rasa kita mundur jika tak pandai cakap "orang putih". Bila jumpa dengan "tourist", maka kita perlu bercakap dengan bahasa mereka.Bukan saya nak kata kita dilarang mempelajari bahasa asing, malah ia amat digalakkan oleh Rasulullah S.A.W di dalam satu hadisnya yang bermaksud:
"Jika kamu mahu selamat daripada tipu daya suatu bangsa, maka pelajarilah bahasa mereka."

Jadi, apa lagi yang menjadi kebanggaan kita???Sasterawan Negara,A.Samad Said sendiri kata :"Kita tak perlu sokong pemimpin yang mahu jatuhkan dan hilangkan bahasa ibundanya sendiri."
Tengok, bahasa kita sendiri pun sudah jadi caca-merba. Apa anda masih nak menafikan akan kebenaran kata2 saya???Jadi, patutkah kita pilih pemimpin seperti itu lagi???Jadi, sampai bila kita mahu terus berdiam diri tanpa apa2 perubahan, tanpa apa2 tindakan untuk merubah nasib bangsa kita sendiri??? Sedarlah wahai bangsaku, ummat ISLAM!!!

Jika bukan kita yang bangkit, Siapa lagi?Jika bukan sekarang,Bila lagi?Jika bukan di sini, Di mana lagi???Ekonomi Islam itu tidak akan terus naik dalam masa satu hari, begitu juga dengan zaman kegemilangan Islam. Ia tidak akan terus terjadi dalam masa yang singkat.Mungkin, lama lagi ia akan kembali naik , jika bukan pada zaman kita mungkin pada zaman anak cucu kita, tapi andai kita tidak beri apa2 sumbangan pada hari ini, mampukah kita melihat ia tertegak dan bangkit kembali suatu masa nanti???





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "ADUHAI BANGSAKU...."

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers