Pages

WE ARE WHAT WE EAT...

Mesti anda semua pernah dengar akan pepatah di atas bukan? Mungkin terdapat sebilangan kecil antara kita akan persoalkan :"Ada kaitan ke antara makanan yang kita makan dengan diri kita?" Jawapannya ialah ya, ada kaitan kerana setiap apa yang kita makan itu akan diproses menjadi darah daging kita. Jadi, apa kaitan dengan diri kita pula?Iaitu bila dah jadi darah daging kita, maka dengan apa yang kita miliki pada tubuh badan kita inilah kita gunakan untuk beribadah kepada Allah.Jika sumber makanan yang kita ambil itu datang daripada sumber yang halal, bersih , dan suci , nescaya kita akan dapat kemanisan dalam setiap ibadah yang kita lakukan. Namun, seandainya apa yang kita makan itu ada sumber haram atau syubhah (tiada kepastian antara halal dan haram), maka ia akan menyebabkan kita jadi malas untuk beribadah kepada Allah.Di samping itu juga, akhlak dan perangai kita serupa dengan sumber makanan kita. Contoh paling mudah saya berikan ialah tentang cerita seekor anak harimau yang telah kematian ibunya.Lalu ia diletakkan di dalam kandang babi untuk dipelihara oleh babi tersebut. Apabila telah sampai umur dewasa, harimau itu telah berkelakuan pelik iaitu bersikap seperti seekor babi iaitu suka menyondol dan tidak mengaum. Ini amat menghairankan para saintis,lantas mereka membuat kajian terhadap DNA babi dan DNA harimau terbabit. Hasil kajian menunjukkan DNA harimau itu juga memiliki sedikit DNA babi.Dan ini diumpamakan seperti "kita ialah apa yang kita makan."


Sebab itu jika kita lihat pada zaman yang sungguh mencabar ini, perangai budak2 sekolah makin liar, sukar untuk diajar,semakin meningkat peratusan masalah gejala sosial di kalangan muda-mudi, kes penceraian di kalangan orang Melayu dll.Ini semua ada kaitan serba sedikit dengan apa yang kita makan. Mungkin anda tidak percaya akan kata2 saya. Tapi, satu lagi contoh perbandingan yang amat jelas ingin saya berikan antara diri saya dan adik lelaki saya. Sikap saya dan dia amat ketara berbeza disebabkan banyak susu lembu yang dia minum sewaktu kecil.Lain pula dengan saya yang minum susu ibu sewaktu kecil, amat memberi kesan pada akhlak dan tingkahlaku saya. Bukan saya nak salahkan ibu saya kerana tidak berikan susu ibu kepada adik saya, tetapi ia disebabkan kerana kejahilan orang dahulu tentang betapa pentingnya susu ibu. Anda lihat sendiri pada persekitaran anda yang mungkin masih memiliki anak kecil, adik, dan sebagainya. Cuba bandingkan tentang sikap mereka yang minum susu ibu dengan yang minum susu lembu. Jika seseorang itu diberi susu lembu sewaktu kecilnya, saya amat pasti perangainya serupa seperti seekor lembu iaitu sukar mendengar kata, degil, dan keras kepala. Lain pula sikap seseorang yang diberi susu ibu sewaktu kecil, ia lebih mudah mendengar kata,tidak degil serta lebih berdikari bila dewasa. Ini menunjukkan susu ibu adalah makanan terbaik dalam membentuk peribadi anak.Bukan itu sahaja, seseorang yang minum susu ibu sewaktu kecil lebih bijak berbanding mereka yang diberi susu lembu. Jadi, usah terpedaya dengan iklan susu tepung di dalam tv yang mengatakan dapat merangsang minda anaklah, antibodilah, membina kalsiumlah dan apa2 ntah. Semua ini dusta dan bohong belaka. Saya nak anda semua cuba buka pintu hati anda dengan kenyataan kata2 saya. Saya tanya anda semua;"Mengapa kita mudah percaya pada susu lembu dan susu tepung yang kurang khasiatnya?Lahir2 sahaja, anak kita diberi susu lembu sedangkan Allah dah berikan susu ibu sebagai makanan terbaik dan antibodi yang ampuh untuk si anak.Firman Allah yang bermaksud:
"Dan ibu2 hendaklah menyusui anak2nya selama 2 tahun penuh, bagi yang ingin menyusui secara sempurna.Dan kewajipan ayah menanggung nafkah dan pakaian mereka dengan cara yang patut.Seseorang tidak dibebani lebih dari kesanggupannya.Janganlah seorang ibu menderita kerana anaknya dan jangan pula seorang ayah menderita kerana anaknya.Ahli waris pun berkewajipan seperti itu pula. Apabila keduanya ingin menyapih dengan persetujuan dan permusyawaratan antara keduanya, maka tiada dosa atas keduanya.Dan jika kamu ingin menyusukan anakmu kepada orang lain, maka tiada dosa bagimu memberikan pembayaran dengan cara yang patut. Bertaqwalah kepada Allah dan ketahuilah bahawa Allah MAHA Melihat apa yang kamu kerjakan."(AL-BAQARAH:233)

Lihat, Allah menyuruh para ibu menyusukan anaknya selama 2 tahun penuh bagi yang ingin menyusukannya secara sempurna.Dan cuba anda lihat juga yang mana ayat ini terletak di dalam Surah Al-Baqarah yang bermaksud sapi betina.Rupa2nya, ada kaitan tentang ayat penyusuan ini dengan sapi betina kerana manusia tidak mahu menyusukan anaknya sendiri lalu digantikan dengan susu lembu. SUBHANALLLAH.Memang menakjubkan AL-QURAN?Manusia sendiri tidak yakin dengan apa yang Allah berikan terhadap dirinya untuk anaknya, lantas ia mencari alternatif lain iaitu susu lembu yang lebih mahal yang kononnya mampu memberikan khasiat terbaik buat anaknya.Namun, itu semua bohong. Anda lihat sendiri anak2 pada hari ini, zaman ini semakin degil, nakal, dan tidak mendengar kata. Ini semua bermula dari tumbesaran anak itu sewaktu kecil lagi. Kalau pun anda ingin beri alternatif lain selain susu ibu, kenapa anda tak ambil makanan berkhasiat seperti kismis, madu, badam, delima dan makanan yang telah disebutkan di dalam Al-Quran???Kenapa susu lembu juga jadi pilihan anda???Satu lagi pengetahuan yang saya perolehi selepas saya pulang dari kursus baru2 ini iaitu Pakar herbalis merangkap pengamal akupunture mengatakan:"Jangan anda percaya dengan iklan susu di tv yang mengatakan dengan susu, kita akan dapat kalsium."Selain itu, beliau turut menceritakan tentang nasib kawannya yang kini terpaksa menjalani pembedahan menggunakan tulang belakang plastik setelah tulang belakangnya reput.Tersentap hati saya kerana saya amat menggemari susu.Beliau juga menyarankan susu kambing andai kita ingin minum susu, bukan susu lembu.Saya juga turut mengakui akan kebenaran kata2 ibu saya tentang pandangannya terhadap susu Anlene.Selalu ia kata begini tatkala melihat iklan susu anlene bermain di kaca tv:"Kenapa dulu ada je orang yang minum susu anlene tu sudahnya mati?"Soalannya selalu dibiar sepi tanpa jawapan daripada kami(adik-beradik).Dan kini, baru saya perolehi jawapannya.

Lihat pula gambar daripada keratan akhbar yang saya ambil, alangkah zalimnya manusia kerana telah membunuh satu nyawa yang tidak berdosa, yang langsung tidak mengerti apa2.Semua ini ada kaitan juga dengan pemakanan yang diambil oleh manusia itu.Andai makanan yang ia ambil itu bersih, suci, dan halal, maka pasti perkara ini tidak akan berlaku.Kini, sudah banyak produk halalan toyyiban yang terdapat di pasaran yang diusahakan oleh orang orang Islam mahupun bukan Islam. Tapi, satu persoalan yang ingin saya kemukan pada anda semua,:"Memang benar ada jaminan halal antara produk yang dikeluarkan oleh orang Islam serta bukan Islam, namun sejauh mana anda yakin produk yang dikeluarkan oleh orang Cina misalnya itu benar2 suci dan bersih???

Allah beri jaminan kepada kita sekiranya kita membuat urus niaga di antara sesama Islam.Andai mereka berbohong tentang produk yang mereka keluarkan itu, maka kita boleh tuntut daripada mereka sewaktu di akhirat kelak.Namun, jika kita buat urus niaga dengan orang kafir, Allah tak beri jaminan pun pada kita untuk buat tuntutan di akhirat kelak.

Jadi, pilihlah untuk berurus niaga dengan siapa. Baru2 ini, saya menghadiri satu kursus tentang halal haram.Kata penceramah terbabit yang diambil daripada kata2 Dr. Yusuf Al-Qardawi iaitu:"Jatuh hukum haram andai kita berurus niaga dengan orang kafir sedangkan orang Islam telah sediakan barangan terbabit."

Kini, telah ada alternatif lain untuk kita mendapatkan produk makanan yang halal lagi bersih dan suci yang diusahakan oleh orang Melayu Islam iaitu produk (HPA). Syarikat ini telah diasaskan oleh seorang anak tani yang bernama Tuan Haji Ismail B. Hj Ahmad yang berasal dari Kg. Mata Ayer, Perlis. Kini, syarikat beliau semakin berkembang dengan telah wujud sebuah rangkaian RADIX FRIED CHIKEN(R'FC) di Perlis sebagai alternatif KFC.Mungkin ada di kalangan anda hanya mengenali Kopi Radix sahaja, tapi kini HPA bukan sahaja mengeluarkan produk minuman, malahan makanan basah seperti ayam, fish ball, sate, burger, serta ubat2an berasas herba dan barangan kosmetik.Beralihlah pula pada barangan Islam. Ambillah pula ubat2an berasas herba dan sudah terjamin kapsul yang digunakan halal.Kini, mengapa tidak kita bertukar untuk menggunakan barangan Islam kerana selama ini sudah terlampau banyak barangan Yahudi yang kita ambil tak kira dari segi makanan, ubat2an, pakaian dan sebagainya.

Ingatlah, bukan saya ingin buat promosi barangan yang saya gunakan,tapi saya hanya menyampaikan atas dasar perjuangan. Produk yang mereka (HPA) keluarkan amat berpatutan harganya. Jika anda ada menghidap penyakit berbahaya yang mungkin dan telah sampai ke peringkat serius, saya sarankan anda mengambil pula ubat2an herba keluaran HPA.Ramai di kalangan mereka(penyakit kronik) telah mencuba ubat2an HPA dan dengan izin Allah penyakit mereka berkurangan dan semakin baik. Ini semua kuasa Allah. Kita hanya mampu usaha, ikhtiar, dan berdoa seterusnya bertawakkal, tetapi IA juga yang menyembuhkan.....

Untuk maklumat lanjut tentang produk HPA , anda boleh layari : http://www.hpa.com.my/

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "WE ARE WHAT WE EAT..."

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers