BIR HALAL???

Baru2 ini,satu Pameran Halal Antarabangsa Malaysia (MIHAS) 2009 telah berlangsung bertempat di Pusat Pameran dan Konvensyen Matrade bermula pada hari Rabu, 6 Mei 2009 dan tamat pada Ahad ini,10 Mei 2009.Apa yang menariknya untuk saya kongsi dengan anda semua ialah tentang pengeluaran satu produk "BIR HALAL" keluaran Iran berjenama "ISTAK."



Berita ini saya perolehi melalui akhbar harian Metro bertarikh 8 Mei 2009.Saya tidak berkesempatan untuk mengunjungi pameran halal antarabangsa tersebut, jadi saya sarankan kepada sesiapa yang mempunyai kelapangan masa pada Ahad ini atau bagi sesiapa yang telah berkunjung ke pamern tersebut untuk sama2 berkongsi akan produk terbaru barangan "HALAL" untuk memastikan dan mensahihkan akan kebenaran pengeluaran produk ini.



Memang bagus pameran ini dibuat untuk kepentingan ummat Islam.Namun, pabila saya baca berita mengenai "BIR HALAL " ini, hati saya tersentak.Apa yang saya dapati daripada sumber akhbar terbabit mengatakan bahawa "ISTAK" ini mempunyai persamaan dengan bir yang lain atau lebih tepat lagi ia memiliki tekstur rasa yang sama dengan bir yang haram.Cuma bezanya ia tidak memabukkan iaitu tidak mempunyai alkohol.



Selain itu, ia mempunyai banyak kelebihan khasiat seperti: dapat mencegah penyakit batu karang, mengurangkan tekanan, menjaga buah pinggang dan membakar lemak. Di samping itu, ia dapat memberikan kesegaran dan tenaga kepada peminumnya.



Menurut Azizi Ahmad,Pengarah Eksekutif Malaysian Iranian Corporation (MIC) Sdn Bhd yang menjadi pembekal tunggal produk ini di Malaysia mengatakan:Beliau mensasarkan jualan sebanyak 50000 unit sebulan membabitkan produk "ISTAK" botol dan tin apabila dipasarkan hujung tahun ini.Ini berikutan produk "ISTAK" mendapat sambutan luar biasa sehingga mampu mencatat jualan 50000 (tin dan botol) dalam masa sehari di Iran.



Selain itu, MIC bercadang membuka kilang memproses "ISTAK" di negara ini.Tetapi, ia bergantung kepada sambutan orang ramai. Di samping itu, beliau juga bercadang untuk memperkenalkan Produk ini ke seluruh rantau Asia Pasifik.



Tambahan,"ISTAK" boleh didapati dalam bentuk tin dan botol yang mengandungi 10 jenis perisa dan dijual pada harga RM3.50 setiap satu.



Wahai para pembaca sekalian, tidakkah anda berasa hairan pabila membaca berita ini???Timbul persoalan di minda saya:"Ada ke bir yang halal?" "Bukan ke bir dengan arak tu lebih kurang sama je?"Kalau dah namanya bir, mana ada halalnya.



Lihat saja pada botol dan tinnya, hampir sama dengan tin dan botol arak "HARAM" yang lain.Maafkan saya kerana tidak dapat nak tunjukkan gambar produk tersebut pada anda semua.Sejauh mana ia halal?Tidak mustahil cara pembuatannya sama dengan arak dan boleh jadi tempat dan bekas yang digunakan juga turut sama digunakan di dalam pemprosesan arak dan bir lain.Ini hanyalah pandangan peribadi saya.Jadi, saya tak minta anda terima ia bulat2.



Satu kisah ingin saya bawakan di sini. Cerita bermula pabila seorang guru mengadakan satu permainan dengan pelajarnya.Pada mulanya, guru itu berkata:"Di tangan saya ada 2 objek iaitu sebatang pembaris dan sebatang pen.Andai saya mengangkat pen ini, saya mahu anda semua katakan ia adalah pen. Begitu juga apabila saya mengangkat pembaris ini, maka anda dikehendaki mengatakan ia adalah pembaris."



Maka berlangsunglah sesi 1 tersebut sebanyak 3 kali.Kemudian, untuk sesi ke-2 pula, guru itu berkata:"Andai saya mengangkat pen ini, maka saya mahu anda katakan ia adalah pembaris, dan bila saya angkat pembaris ini, anda hendaklah katakan ia adalah pen."Setelah jelas,maka berlangsunglah sesi ke-2 sebanyak 3 kali juga. Tetapi, itupun ada di kalangan mereka yang keliru untuk mengatakan yang sebaliknya tatkala guru mereka mengangkat pembaris.Begitu juga dengan pen.



Apa yang saya nak simpulkan daripada cerita di atas ialah sesi pertama itu diumpamakan dengan situasi dan keadaan di mana perkara haq dan batil itu amat mudah dan jelas untuk dibezakan.Dan sesi kedua pula menerangkan bahawa keadaan perkara haq dan batil itu sudahpun bercampur sehingga manusia sendiri jadi keliru untuk menentukannya. Sama juga dengan situasi cerita tentang "BIR HALAL" di atas.



"Bukankah jika suatu perkara atau benda itu hampir sama sifat dan bentuknya dengan benda dan perkara yang jelas haram, maka hukum penggunaannya boleh diqiyaskan(diumpamakan @ disamakan) dengan hukum barangan yang haram tersebut???"



Soalan ini saya tinggalkan tanpa jawapan untuk melihat sensitiviti anda (para pembaca) akan sesuatu perkara. Sejauh mana anda ihtimam (ambil berat) berkenaan perkara ini?Adakah anda juga akan membeli produk ini dan meminumnya hanya kerana ia dikatakan "HALAL???" tanpa cuba mengkaji dan membuat penganalisisan??? Kenapa saya lontarkan soalan begini kepada anda?Kerana saya pernah menghadiri satu kursus yang membincangkan tentang produk "HALAL HARAM DALAM MAKANAN" dan saya diberitahu berkenaan ada juga babi sejuk beku yang dijual di pasar raya bercop "HALAL" di Singapura.Walaupun ia berlaku di Singapura namun, isunya ialah "HALAL" tersebut.Jadi, saya juga tidak mahu anda tertipu pada suatu barangan hanya kerana ada tanda "HALAL"padanya. Anda mampu untuk berfikir sendiri dan membuat keputusan. Segalanya terletak di tangan anda.Mungkin saya hanya boleh jadi tukang beritahu sahaja:)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

TERIMA KASIH, UMI...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini







SAYAP KIRI ABAH



"SELAMAT HARI IBU, UMIKU..."
Tiada kata yang dapat aku luahkan padamu wahai umi.Jasamu pada ku terlalu banyak sampai tak ku terhitung tuk membalasnya.Betapa besarnya pengorbananmu sehingga Nabi Muhammad S.A.W.muliakan dirimu dengan mengatakan "syurga di bawah telapak kaki ibu."

Umi,pengorbananmu tiada galang- gantinya walau dengan segunung intan permata.Kasih sucimu begitu berharga buat diriku sedari aku kecil.Didikanmu pada ku sejak sebelum lahir hingga sekarang menjadikan diriku manusia pada hari ini.Leteranmu saban waktu banyak menyedarkan aku tentang erti sebuah kehidupan ini.Umi, terima kasih tak terhingga aku ucapkan.

Aku teringat tatkala dikau mengajar aku mengenal huruf, kau begitu sabar melayan keletahku.Tanpa rasa jemu, kau berikan didikan terbaik buatku.Padaku, engkaulah ibu dan engkau juga adalah guru yang pertama mengajarku membaca dan menulis.Walaupun kau keletihan, namun tak pernah ku melihat wajahmu bermuram durja, malah kau tetap hadiahkan senyuman manismu buatku.

Terbayang kembali kenangan silam.Ketika itu aku belajar mengaji denganmu.Aku tahu aku sedikit nakal denganmu.Setelah pandai membaca kalam Allah, aku pasti akan menutup ayat yang dikau mahu baca bersamaku kerana tak mahu kau baca sama denganku.Mungkin sikapku begitu, tak suka dikau membaca bersamaku kerana nak tunjuk aku telah pandai membaca.Namun, kau tetap sabar denganku.Tak pernah kau memarahi aku atau memukulku kecuali jika aku melakukan kesalahan.Ya, dengan pukulan dan marah sayangmu itu menjadikan aku manusia pada hari ini.Terima kasih, umi.

Dikau amat mulia sehingga Allah perintahkan wajib mentaati ibu bapa selepas mentaati-NYA seperti yang terkandung dalam Al-Quran yang bermaksud:
"Dan Tuhanmu telah memerintahkan agar kamu jangan menyembah selain DIA dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu bapa.Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua2nya sampai berusia lanjut dalam pemeliharaanmu, maka janganlah engkau mengatakan kepada keduanya perkataan "ah" dan janganlah engkau membentak keduanya, dan ucapkanlah kepada keduanya perkataan yang baik." (Al-Isra':23)

Dalam ayat lain juga ada suruhan mentaatimu seperti yang bermaksud:

Dan KAMI wajibkan kepada manusia agar (berbuat ) kebaikan kepada kedua orang tuanya.Dan jika keduanya memaksamu untuk mempersekutukan AKU dengan sesuatu yang engkau tidak mempunyai ilmu tentang itu, maka janganlah engkau patuhi keduanya.Hanya kepada-KU tempat kembalimu, dan akan AKU beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan."(Al-Ankabut:8)

Kesusahan dan keperitan telah kau tempuhi demi membesarkan diriku,permata hatimu.Ku belum lagi merasa peritnya mengandung dan bersalin, namun ku perolehi pengalaman mengasuh seorang anak kecil.Bukan semudah ABC untuk melakukannya. Ya, ku rasakan semua itu setelah aku menjaga Danielle Adam yang baru berusia 6 bulan. Tatkala menidurkan dirinya, hatiku berkata"agaknya mesti macam ni gaya umi tidurkan aku sewaktu aku kecil. Didodoi dan dialunkan zikrullah sehingga tidur.Jika terjaga seketika, maka ditenangkan kembali agar bayi itu nyenyak semula.Tapi, aku rasa seronok.Dan mungkin ini juga yang dikau rasakan sewaktu mengasuh aku dahulu.

Tatkala melangkah masuk sekolah darjah satu pula, aku masih teringat dikau mengejutkan aku seawal pagi dan memastikan kelengkapanku cukup segalanya.Makan minumku kau jaga dengan sempurna.Sehingga kini usiaku mencapai 20 tahun pun, kau masih lakukan tugasmu dengan sempurna.Kadangkala hatiku sayu dan terharu lebih2 lagi bila tiba waktu untuk aku berangkat pulang ke asrama.Ketika itu,seleraku mula tiada bila mengenangkan aku bakal berpisah sebentar lagi denganmu.Di samping itu juga,segala kelengkapan dan bekalan makanan yang dikau sediakan membuatkan aku rasa bertuah miliki ibu sepertimu.Selalu bermain di hati dan fikiranku bila terkenang segala pengorbananmu "Mampukah aku jadi seperti dirimu andai aku mempunyai anak kelak?"Kau jadi idolaku dan pembakar semangatku.

Umi, maafkan aku kerana aku seringkali mengabaikan kewajipanku sebagai seorang anak terhadapmu.Kata2mu juga ada yang aku ingkari.Alangkah berdosanya aku.Umi, maafkan aku juga kerana aku tidak selalu bersamamu lebih2 lagi sejak masuk tingkatan 1, aku sudah belajar tuk berdikari tinggal di asrama.Pertama kali aku masuk asrama pada tahun 2002, aku selalu"homesick".Air mataku pasti mengalir lebih2 lagi jika aku sendirian dan pabila menelefonmu.Namun, kata2mu menjadikan aku kuat tuk terus menetap di asrama sehingga aku tamat tingkatan 5.

Namun, aku sedih kerana tidak selalu bersamamu.Masaku lebih banyak berada di asrama berbanding di rumah.Tamat tingkatan 5 pula, aku terima tawaran masuk Darul Quran.Aku baru merancang tuk duduk di rumah sambil mencari kerja sementara menunggu keputusan SPM.Namun,Allah juga merancang dan perancangan-NYA lebih baik dan bagus berbanding diriku, jadi ku terima dengan hati terbuka. Tambahan pula memang hasratku untuk menghafaz Al-Quran.

Belum sempat tamat "Persijilan DQ/UIAM ku,"dikau dan abah sarankan pula agar aku ambil "pengajian diploma" di situ. Pada mulanya, ku keberatan untuk sambung di tempat yang sama namun, ku gagahkan hati untuk menerima cadanganmu dan abah memandangkan ia perkara baik.Selain itu, aku terima juga atas dasar Al-Quran yang ku hafaz belum mantap sepenuhnya. Bagiku, tidak mengapa kerana aku ingin jadi anak yang patuh pada kata2mu.Dan kini, aku masih meneruskan perjuanganku di situ dan ku tahu doamu tak pernah putus untukku.Terima kasih umi abah.

Walau berbilion ucapan terima kasihku pada dirimu berdua tetap tidak dapat menyamai pengorbanan serta kasih- sayang yang telah dikau curahkan. Moga aku dapat jadi anak yang berbakti pada dirimu berdua.

"Ya ALLAH, KAU ampunkanlah dosa2ku dan KAU ampunkan juga dosa kedua2 orang tuaku dan kasihanilah mereka sepertimana mereka mengasihaniku sewaktu aku kecil.Ya ALLAH, curahkanlah kasih-sayang dan rahmat-MU kepada mereka berdua. Hidupkanlah dan matikanlah mereka dalam Iman dan Islam.Jadikanlah mereka sebagai hamba yang sentiasa bersyukur pada-MU walau hanya pada sekecil zarah nikmat-MU....AMEEN


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

WE ARE WHAT WE EAT...

Mesti anda semua pernah dengar akan pepatah di atas bukan? Mungkin terdapat sebilangan kecil antara kita akan persoalkan :"Ada kaitan ke antara makanan yang kita makan dengan diri kita?" Jawapannya ialah ya, ada kaitan kerana setiap apa yang kita makan itu akan diproses menjadi darah daging kita. Jadi, apa kaitan dengan diri kita pula?Iaitu bila dah jadi darah daging kita, maka dengan apa yang kita miliki pada tubuh badan kita inilah kita gunakan untuk beribadah kepada Allah.Jika sumber makanan yang kita ambil itu datang daripada sumber yang halal, bersih , dan suci , nescaya kita akan dapat kemanisan dalam setiap ibadah yang kita lakukan. Namun, seandainya apa yang kita makan itu ada sumber haram atau syubhah (tiada kepastian antara halal dan haram), maka ia akan menyebabkan kita jadi malas untuk beribadah kepada Allah.Di samping itu juga, akhlak dan perangai kita serupa dengan sumber makanan kita. Contoh paling mudah saya berikan ialah tentang cerita seekor anak harimau yang telah kematian ibunya.Lalu ia diletakkan di dalam kandang babi untuk dipelihara oleh babi tersebut. Apabila telah sampai umur dewasa, harimau itu telah berkelakuan pelik iaitu bersikap seperti seekor babi iaitu suka menyondol dan tidak mengaum. Ini amat menghairankan para saintis,lantas mereka membuat kajian terhadap DNA babi dan DNA harimau terbabit. Hasil kajian menunjukkan DNA harimau itu juga memiliki sedikit DNA babi.Dan ini diumpamakan seperti "kita ialah apa yang kita makan."


Sebab itu jika kita lihat pada zaman yang sungguh mencabar ini, perangai budak2 sekolah makin liar, sukar untuk diajar,semakin meningkat peratusan masalah gejala sosial di kalangan muda-mudi, kes penceraian di kalangan orang Melayu dll.Ini semua ada kaitan serba sedikit dengan apa yang kita makan. Mungkin anda tidak percaya akan kata2 saya. Tapi, satu lagi contoh perbandingan yang amat jelas ingin saya berikan antara diri saya dan adik lelaki saya. Sikap saya dan dia amat ketara berbeza disebabkan banyak susu lembu yang dia minum sewaktu kecil.Lain pula dengan saya yang minum susu ibu sewaktu kecil, amat memberi kesan pada akhlak dan tingkahlaku saya. Bukan saya nak salahkan ibu saya kerana tidak berikan susu ibu kepada adik saya, tetapi ia disebabkan kerana kejahilan orang dahulu tentang betapa pentingnya susu ibu. Anda lihat sendiri pada persekitaran anda yang mungkin masih memiliki anak kecil, adik, dan sebagainya. Cuba bandingkan tentang sikap mereka yang minum susu ibu dengan yang minum susu lembu. Jika seseorang itu diberi susu lembu sewaktu kecilnya, saya amat pasti perangainya serupa seperti seekor lembu iaitu sukar mendengar kata, degil, dan keras kepala. Lain pula sikap seseorang yang diberi susu ibu sewaktu kecil, ia lebih mudah mendengar kata,tidak degil serta lebih berdikari bila dewasa. Ini menunjukkan susu ibu adalah makanan terbaik dalam membentuk peribadi anak.Bukan itu sahaja, seseorang yang minum susu ibu sewaktu kecil lebih bijak berbanding mereka yang diberi susu lembu. Jadi, usah terpedaya dengan iklan susu tepung di dalam tv yang mengatakan dapat merangsang minda anaklah, antibodilah, membina kalsiumlah dan apa2 ntah. Semua ini dusta dan bohong belaka. Saya nak anda semua cuba buka pintu hati anda dengan kenyataan kata2 saya. Saya tanya anda semua;"Mengapa kita mudah percaya pada susu lembu dan susu tepung yang kurang khasiatnya?Lahir2 sahaja, anak kita diberi susu lembu sedangkan Allah dah berikan susu ibu sebagai makanan terbaik dan antibodi yang ampuh untuk si anak.Firman Allah yang bermaksud:
"Dan ibu2 hendaklah menyusui anak2nya selama 2 tahun penuh, bagi yang ingin menyusui secara sempurna.Dan kewajipan ayah menanggung nafkah dan pakaian mereka dengan cara yang patut.Seseorang tidak dibebani lebih dari kesanggupannya.Janganlah seorang ibu menderita kerana anaknya dan jangan pula seorang ayah menderita kerana anaknya.Ahli waris pun berkewajipan seperti itu pula. Apabila keduanya ingin menyapih dengan persetujuan dan permusyawaratan antara keduanya, maka tiada dosa atas keduanya.Dan jika kamu ingin menyusukan anakmu kepada orang lain, maka tiada dosa bagimu memberikan pembayaran dengan cara yang patut. Bertaqwalah kepada Allah dan ketahuilah bahawa Allah MAHA Melihat apa yang kamu kerjakan."(AL-BAQARAH:233)

Lihat, Allah menyuruh para ibu menyusukan anaknya selama 2 tahun penuh bagi yang ingin menyusukannya secara sempurna.Dan cuba anda lihat juga yang mana ayat ini terletak di dalam Surah Al-Baqarah yang bermaksud sapi betina.Rupa2nya, ada kaitan tentang ayat penyusuan ini dengan sapi betina kerana manusia tidak mahu menyusukan anaknya sendiri lalu digantikan dengan susu lembu. SUBHANALLLAH.Memang menakjubkan AL-QURAN?Manusia sendiri tidak yakin dengan apa yang Allah berikan terhadap dirinya untuk anaknya, lantas ia mencari alternatif lain iaitu susu lembu yang lebih mahal yang kononnya mampu memberikan khasiat terbaik buat anaknya.Namun, itu semua bohong. Anda lihat sendiri anak2 pada hari ini, zaman ini semakin degil, nakal, dan tidak mendengar kata. Ini semua bermula dari tumbesaran anak itu sewaktu kecil lagi. Kalau pun anda ingin beri alternatif lain selain susu ibu, kenapa anda tak ambil makanan berkhasiat seperti kismis, madu, badam, delima dan makanan yang telah disebutkan di dalam Al-Quran???Kenapa susu lembu juga jadi pilihan anda???Satu lagi pengetahuan yang saya perolehi selepas saya pulang dari kursus baru2 ini iaitu Pakar herbalis merangkap pengamal akupunture mengatakan:"Jangan anda percaya dengan iklan susu di tv yang mengatakan dengan susu, kita akan dapat kalsium."Selain itu, beliau turut menceritakan tentang nasib kawannya yang kini terpaksa menjalani pembedahan menggunakan tulang belakang plastik setelah tulang belakangnya reput.Tersentap hati saya kerana saya amat menggemari susu.Beliau juga menyarankan susu kambing andai kita ingin minum susu, bukan susu lembu.Saya juga turut mengakui akan kebenaran kata2 ibu saya tentang pandangannya terhadap susu Anlene.Selalu ia kata begini tatkala melihat iklan susu anlene bermain di kaca tv:"Kenapa dulu ada je orang yang minum susu anlene tu sudahnya mati?"Soalannya selalu dibiar sepi tanpa jawapan daripada kami(adik-beradik).Dan kini, baru saya perolehi jawapannya.

Lihat pula gambar daripada keratan akhbar yang saya ambil, alangkah zalimnya manusia kerana telah membunuh satu nyawa yang tidak berdosa, yang langsung tidak mengerti apa2.Semua ini ada kaitan juga dengan pemakanan yang diambil oleh manusia itu.Andai makanan yang ia ambil itu bersih, suci, dan halal, maka pasti perkara ini tidak akan berlaku.Kini, sudah banyak produk halalan toyyiban yang terdapat di pasaran yang diusahakan oleh orang orang Islam mahupun bukan Islam. Tapi, satu persoalan yang ingin saya kemukan pada anda semua,:"Memang benar ada jaminan halal antara produk yang dikeluarkan oleh orang Islam serta bukan Islam, namun sejauh mana anda yakin produk yang dikeluarkan oleh orang Cina misalnya itu benar2 suci dan bersih???

Allah beri jaminan kepada kita sekiranya kita membuat urus niaga di antara sesama Islam.Andai mereka berbohong tentang produk yang mereka keluarkan itu, maka kita boleh tuntut daripada mereka sewaktu di akhirat kelak.Namun, jika kita buat urus niaga dengan orang kafir, Allah tak beri jaminan pun pada kita untuk buat tuntutan di akhirat kelak.

Jadi, pilihlah untuk berurus niaga dengan siapa. Baru2 ini, saya menghadiri satu kursus tentang halal haram.Kata penceramah terbabit yang diambil daripada kata2 Dr. Yusuf Al-Qardawi iaitu:"Jatuh hukum haram andai kita berurus niaga dengan orang kafir sedangkan orang Islam telah sediakan barangan terbabit."

Kini, telah ada alternatif lain untuk kita mendapatkan produk makanan yang halal lagi bersih dan suci yang diusahakan oleh orang Melayu Islam iaitu produk (HPA). Syarikat ini telah diasaskan oleh seorang anak tani yang bernama Tuan Haji Ismail B. Hj Ahmad yang berasal dari Kg. Mata Ayer, Perlis. Kini, syarikat beliau semakin berkembang dengan telah wujud sebuah rangkaian RADIX FRIED CHIKEN(R'FC) di Perlis sebagai alternatif KFC.Mungkin ada di kalangan anda hanya mengenali Kopi Radix sahaja, tapi kini HPA bukan sahaja mengeluarkan produk minuman, malahan makanan basah seperti ayam, fish ball, sate, burger, serta ubat2an berasas herba dan barangan kosmetik.Beralihlah pula pada barangan Islam. Ambillah pula ubat2an berasas herba dan sudah terjamin kapsul yang digunakan halal.Kini, mengapa tidak kita bertukar untuk menggunakan barangan Islam kerana selama ini sudah terlampau banyak barangan Yahudi yang kita ambil tak kira dari segi makanan, ubat2an, pakaian dan sebagainya.

Ingatlah, bukan saya ingin buat promosi barangan yang saya gunakan,tapi saya hanya menyampaikan atas dasar perjuangan. Produk yang mereka (HPA) keluarkan amat berpatutan harganya. Jika anda ada menghidap penyakit berbahaya yang mungkin dan telah sampai ke peringkat serius, saya sarankan anda mengambil pula ubat2an herba keluaran HPA.Ramai di kalangan mereka(penyakit kronik) telah mencuba ubat2an HPA dan dengan izin Allah penyakit mereka berkurangan dan semakin baik. Ini semua kuasa Allah. Kita hanya mampu usaha, ikhtiar, dan berdoa seterusnya bertawakkal, tetapi IA juga yang menyembuhkan.....

Untuk maklumat lanjut tentang produk HPA , anda boleh layari : http://www.hpa.com.my/

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

ADUHAI BANGSAKU....

Bismillahirrahmanirrahim.Tatkala saya menulis artikel ini, bukanlah niat saya untuk menjatuhkan bangsa saya sendiri namun, saya mahu memberi kesedaran buat saya sendiri serta anda yang membaca(Melayu). Banyak persoalan saya ingin ajukan pada anda semua,"Sampai bila bangsa kita mahu merempat di Tanah sendiri???Sampai bila kita mahu beri anak cucu kita makan makanan berjenama Yahudi???Sampai bila kita mahu bersikap biarlah,itu mereka bukan saya???Sampai bila kita mahu melihat bangsa MELAYU MURTAD tanpa apa2 tindakan???Sampai bila kita mahu melihat saudara SeISLAM kita di bunuh???Adakah kita mahu tunggu sampai anak cucu kita kencing atas kubur kita sambil berkata:"Apalah jasa ayah dan ibuku,tiada apa yang ditinggalkan untukku hatta tapak rumah."Takkan kita nak tunggu sampai adik-beradik kita dibunuh, maka baru kita bangkit,membela nasib bangsa???Takkan kita nak tunggu bangsa Cina atau India memerintah negara, maka kita baru mahu bangun dari lena yang panjang???Andai bangsa asing memerintah negara ini, nescaya takkan ada lagi azan berkumandang di mana2 seperti mana yang sudah berlaku di Singapura.Takkan anda mahu ini semua terjadi, maka baru anda(BANGSA MELAYU) mahu bangkit???Kalau ini jawapan anda semua, maka tunggu sajalah kehancuran bangsa sendiri.Bukan saya mahu memperlekehkan bangsa saya sendiri,tapi inilah hakikat yang perlu saya terima dan saya nak anda semua terima. Usah lagi mahu pertikai akan kebenaran yang saya katakan di sini. Walaupun saya bukan orang politik, tapi senario yang saya lihat dan alami memberikan kesedaran untuk saya.

Setiap persoalan yang saya ajukan di atas, saya rasa anda sendiri tahu jawapannya. Kenapa saya tanya "Sampai bila kita nak merempat di tanah air sendiri?Sebab tiada langsung tempat di Malaysia memiliki nama MELAYU. Di Kuala Lumpur, ada MASJID INDIA, ada CHINA TOWN, tapi saya tanya anda semua ada ke nama tempat yang sebut nama MELAYU pada pangkal nama mahupun pada akhir nama tersebut???Mungkin anda akan berikan jawapan ada iaitu:KAMPUNG MELAYU yang terletak di Setapak, Gombak.Tapi, apa lagi yang mahu dibanggakan dengan kampung itu yang kini sudah menjadi tapak setinggan sahaja. Memang dahulu, ia duduki oleh orang Melayu dan ibu saya sendiri pernah tinggal di situ. Namun kini, kampung itu hanya tinggal nama sahaja kerana semua penduduk di situ telah "dihalau" keluar dari tanah "MELAYU" dan kini tiada apa2 yang boleh dibanggakan lagi.Jadi,kira tiadalah kan?Ini menunjukkan kita sudah merempat di negara sendiri.Tu lah bangsa kita, ada tanah kena halau, dijual, digadai oleh siapa???Bangsa sendiri. Bukan saya omongan kosong, tapi inilah hakikat yang nak anda terima. Anda lihat sahaja di Kuala Lumpur, masih terdapat kedai2 Cina berusia puluhan tahun yang letaknya sudah hampir dekat dengan jalan raya tak sampai sejengkal pun.Ia masih teguh berdiri tanpa diruntuhkan, kerana apa???Kerana ia milik orang Cina. Andai kedai2 itu milik "MELAYU",sudah pasti tiada di situ.

Kedua, bangsa mana yang menguasai ekonomi di negara kita sekarang sejak dari dahulu???Cina bukan???Kita, bangsa MELAYU duduk tempat yang ke-4 selepas Cina, India,dan Indonesia.Hah, sudah terang lagi bersuluh.Apa sumbangan yang kita berikan buat agama kita, bangsa kita hingga saat ini???Saya sendiri akui saya tak mampu berikan sumbangan terbesar buat Islam seperti tarik orang kafir masuk Islam. Saya tak mampu lakukan itu, Tapi, kini saya berikan sedikit sumbangan saya dari segi wang ringgit dalam membantu ekonomi orang MELAYU ISLAM iaitu (HPA).Walaupun saya masih baru menceburi bidang perniagaan ini, tapi saya mahu teruskan juga untuk membantu insan mulia yang telah cuba untuk menaikkan kembali ekonomi ummat ISLAM khususnya bangsa MELAYU.Moga Allah panjangkan umurnya dan memberikan jalan buatnya demi membangkitkan kembali ekonomi ummat ISLAM ALLAHU AKBAR!!!

Mungkin, anda akan kata bahawa mentang2lah saya jadi ahli (HPA), maka saya pasti dan mahu mempromosikan barangan saya.Ketahuilah wahai bangsaku, saya tak kempunan wang anda semua, tapi saya hanya menyampaikan kepada anda :"Mengapa kita tak mahu bantu bangsa kita melalui perniagaan yang telah mereka lakukan???Kalau bukan kita (MELAYU) yang nak bantu mereka, maka jangan harap bangsa asing(CINA, INDIA,DLL) nak bantu kita...

Anda lihat sendiri di mana2, bangsa Cina tak pernah nak jatuhkan bangsa dia sendiri, malah dibantu agar mereka sama2 berjaya dalam setiap bidang yang diceburi.Pernah suatu ketika, saya ingin membuat kunci pendua bilik saya di sebuah kedai Cina di KKB.Apa yang saya solute dengan peniaga Cina itu ialah disebabkan kedai dia menerima tempahan kunci yang terlampau banyak, maka dia meminta saya membuat kunci di sebuah kedai lain milik orang Cina juga.Ini bukti yang jelas saya berikan buat anda yang mahu berfikir dan bermuhasabah.

Tapi, lain pula jika orang MELAYU.Dah banyak dan muak saya dengar tentang peristiwa orang kita sanggup bomoh sana bomoh sini, sihir sana, sihir sini hanya disebabkan perniagaan yang diceburi oleh orang lain lebih untung berbanding diri sendiri.Masya-Allah, dahsyat kan???Kalau macam ini, memang sampai bila2 pun bangsa MELAYU tak boleh berjaya.

Saya tanya anda semua, hingga saat ini, apa yang anda boleh banggakan untuk bangsa anda sendiri???Adakah anda berbangga dengan label "MELAYU ISLAM" yang ada pada diri anda, atau bilangan anda yang ramai di pusat pengajian tinggai awam mahupun swasta, atau anda mahu bangga dengan "BAHASA IBUNDA ANDA???

Usah berbangga dengan title MELAYU ISLAM yang anda pegang andai hukum Tuhan masih diragui, diabaikan, lantas diperlekeh.Kerana apa saya kata begini sebab anda lihat sendiri bukti yang sudah cukup banyak di luar sana.Andai kita pengamal ISLAM sepenuhnya, maka tidak akan wujud masalah sosial yang semakin hari semakin parah di kalangan bangsa kita sampaikan hari ini mahu diwujudkan pula satu undang2 terhadap perempit2 jalanan.Ya, kita( BANGSA MELAYU) juara dari segi masalah sosialnya, rempitnya, bohsia, pelacuran, sumbang mahram, masalah rumah tangga, cerai-berai dll yang tak sanggup lagi saya sebut malah anda sendiri tahu.Lihat saja di kaca tv, semakin hari semakin bertambah cerita,drama, filem tentang cinta, anak halal, rempit, bohsia dll. Semua pengarah akan kata setiap cerita, drama, filem yang diterbitkan mempunyai motif dan mesej yang ingin disampaikan. Tapi, motif dan mesej apa yang ingin mereka sampaikan???Motif menyuruh buat maksiat?masalah sosial?merempit?mencuri?jadi pelacur???Inikah mesej dan motif yang mereka maksudkan???

Amat sedih bukan???Apa sudah tiada nilai Islam dalam masyarakat MELAYU sampai semua cerita, drama, filem dibuat mengikut budaya barat yang sudah semestinya KAFIR???Tapi, tak sedar2 juga. "Kita kena ikut peredaran masa, kalau tak orang kata kita ketinggalan zaman." Apa anda rasa dengan tidak menutup aurat itu anda katakan ikut peredaran masa???Apa anda ingat dengan pakai ikut stail kafir tu merupakan satu peredaran zaman???Saya tahu anda akan rasa marah bila saya kata kafir pada anda. Yela, kalau pakaian langsung tiada cerminan ISLAM, agak2nya orang kafir pun boleh kata anda kafir sebab menyerupai mereka malah lebih teruk daripada mereka.Saya juga menonton tv, menonton cerita, drama MELAYU namun, tiada langsung ciri ISLAM dalam setiap cerita yang ditayangkan.Entahlah, saya pun tak tahu nak kata bab mana yang ada nilai Islam.Menutup aurat pun tidak sama je lebih kurang dengan cerita orang putih malahan kata ibu saya lebih dahsyat dan orang MELAYU memang berani untuk berpakaian seperti itu.Selalu saya lihat hatta berikan salam tatkala nak masuk rumah pun tak diterapkan.Jadi, apa yang boleh diambil untuk dijadikan contoh teladan???Saya sendiri lebih suka menonton drama filem korea sebab banyak mesej yang saya dapat.Dari pemakaian mereka pun, lebih elok dan sopan berbanding drama filem yang dilakonkan oleh orang MELAYU.Di samping itu, banyak niali moral yang mereka terapkan dalam drama mereka seperti adab sopan, hormat-menghormati, berkasih-sayang. Jika saya tonton cerita MELAYU, banyak api permusuhan, dendam, bunuh sana sini, sikap hormat-menghormati pun tiada hatta pada suami sendiri(dalam lakonan). Jadi, memang patut pun banyak kes sosial dll mendapat rangking tertinggi di kalangan MELAYU sebab itulah yang mereka selalu lihat.

Islam bukan agama yang jumud, bukan agama yang sesuai untuk sesuatu masa dan zaman, tapi ia bersifat syumul(sempurna), alamiah(sesuai untuk semua). Islam agama yang ada nilai, amat mahal, tidak boleh ditukar ganti dengan agama lain hatta wang ringgit.Ia bukan boleh dibeli dengan wang ringgit,tapi ia perlu pada perjuangan, pengorbanan kerana untuk dapatkan ganjaran syurga itu bukan semudah membeli ikan di pasar tapi, perlu kepada kepayahan, ujian, pengorbanan, serta kesabaran.Jika anda hanya mahu pada kesenangan, kemudahan tanpa melalui ranjau2 kehidupan, maka sama nilainya dengan neraka.Jika kita tak mahu laksanakan undang2 Allah, maka dengan mudah kita masuk neraka.Mudahkan???

Jadi, pilihan terletak di tangan anda.Siapa yang jadikan kita?Allah.Sejak di alam ruh lagi kita telah mengakui dan membuat perjanjian dengan Allah bahawa DIA adalah pencipta kita.Dan sudah semestinya DIA tahu apa yang sesuai dengan hambanya. Lantas DIA turunkan AL-QURAN dan AS-SUNNAH sebagai "guideline" kita untuk menghadapi dunia yang semakin mencabar keimanan kita.Saya berikan satu contoh mudah buat anda semua senang faham,cuba bayangkan andai anda memandu kereta di jalan raya yang tiada trafic light,tiada arah jalan, tiada nama jalan, maka apa akan terjadi pada semua pemandu di jalan tersebut???Mesti semua akan buat seperti jalan sendiri dan terjadilah kemalangan, kematian.Trafic light,nama jalan, arah jalan itu semua diumpamakan sebagai guideline kita tatkala berada di atas jalan raya.Maka, kita perlu ikut guideline jalan raya jika kita mahu selamat dalam perjalanan.Samalah juga dengan AL-QURAN dan AS-SUNNAH, jika kita nak selamat di dunia dan akhirat, maka kita kenalah ikut guideline yang telah Allah berikan.Kalau tak, nescaya kita tidak akan selamat.

Untuk akhirnya, satu peringatan buat saya dan anda semua, kita selalu sinonim dengan agama ISLAM, maka kenapa kita tak nak jaga kesucian dan kecantikan agama ISLAM itu sendiri???Allah berfirman dalam AL-QURAN yang bermaksud:
"Wahai orang2 yang beriman! Barangsiapa di antara kamu yang murtad (keluar) dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang mana DIA mencintai mereka dan mereka pun mencintai-NYA, bersikap lemah-lembut terhadap orang beriman, tetapi bersikap keras terhadap orang2 kafir, yang berjihad di jalan Allah, dan yang tidak takut pada celaan orang yang suka mencela. Itulah kurnia Allah yang diberikan-NYA kepada siapa yang DIA kehendaki. Dan Allah MAHA Luas( pemberiann-NYA) MAHA Mengetahui."( AL-MAIDAH: 54)

Cuba anda perhatikan maksud ayat di atas, adakah kita tergolong dalam golongan kaum yang dikatakan dalam ayat itu? Agak2, kita bersifat lembut tak pada saudara seISLAM kita dan bersifat keras terhadap musuh kita(kafir) atau sebaliknya???Sama2lah kita muhasabah diri kita.Pilihan ada pada diri kita samada kita nak jadi dan tergolong dalam kaum itu atau kita nak Allah datangkan kaum lain pula yang akan jaga agama ISLAM?Andai kita mahu Allah gantikan diri kita dengan kaum lain pula untuk jaga kesucian Islam itu, maka alangkah ruginya kita.

Jangan debik dada cakap dengan saya kita(MELAYU) juara juga dari segi bilangan di pusat pengajian tinggai awam mahupun swasta. Hanya sekadar bilangan yang ramai lantas anda berbangga. Ketahuilah, orang MELAYU dapat masuk universiti pun HANYA KERANA MEREKA ADA TITLE BUMIPUTERA, jika tidak jangan harap kita nak menjejakkan kaki ke sana. Orang Cina sendiri kata:"anak saya tak masuk universiti bukan kerana anak saya bodoh, tapi lebih pandai daripada kamu(anak MELAYU). sebab kamu (MELAYU) BUMIPUTERA sahaja menyebabkan kamu masuk universiti."

Lagi, apa yang ingin anda banggakan tentang bansa MELAYU???BAHASA MELAYU???Kini pun, pemimpin kita sendiri yang telah musnahkan bahasa ibunda kita sendiri.Lihat sahaja dalam penggunaan Bahasa Inggeris dalam mata pelajaran Matematik dan Sains. Sampai sekarang, tiada lagi perubahan untuk menukarkan kembali pada bahasa ibunda sendiri.Konon, peratusan gred Matematik dan Sains meningkat bila pelajar menjawab dalam Bahasa Inggeris, huh.Jangan mudah percaya dengan kata2 mereka. Apa dengan menggunakan bahasa asing dan buang bahasa sendiri tu menunjukkan kita ikut peredaran zaman???Saya bukan nak berpolitik di sini, tapi anda boleh fikir sendiri.Negara maju seperti Jepun, Korea, dan Cina tetap mengekalkan bahasa ibunda mereka terutama dalam bidang Sains dan Matematik. Tiada pula kita lihat mereka itu mundur, malahan makin maju.Mereka tetap tidak mahu belajar bahasa lain khususnya Bahasa Inggeris kerana bagi mereka mengapa perlu mereka mempelajari bahasa penjajah???Begitu bagusnya mereka dalam mempertahankan bahasa ibunda mereka sehinggakan jika kita nak pergi sana, maka kita perlu belajar bahasa mereka sebab mereka lebih suka guna bahasa ibunda mereka berbanding bahasa penjajah.Lain pula cerita jika di Malaysia, kita rasa kita mundur jika tak pandai cakap "orang putih". Bila jumpa dengan "tourist", maka kita perlu bercakap dengan bahasa mereka.Bukan saya nak kata kita dilarang mempelajari bahasa asing, malah ia amat digalakkan oleh Rasulullah S.A.W di dalam satu hadisnya yang bermaksud:
"Jika kamu mahu selamat daripada tipu daya suatu bangsa, maka pelajarilah bahasa mereka."

Jadi, apa lagi yang menjadi kebanggaan kita???Sasterawan Negara,A.Samad Said sendiri kata :"Kita tak perlu sokong pemimpin yang mahu jatuhkan dan hilangkan bahasa ibundanya sendiri."
Tengok, bahasa kita sendiri pun sudah jadi caca-merba. Apa anda masih nak menafikan akan kebenaran kata2 saya???Jadi, patutkah kita pilih pemimpin seperti itu lagi???Jadi, sampai bila kita mahu terus berdiam diri tanpa apa2 perubahan, tanpa apa2 tindakan untuk merubah nasib bangsa kita sendiri??? Sedarlah wahai bangsaku, ummat ISLAM!!!

Jika bukan kita yang bangkit, Siapa lagi?Jika bukan sekarang,Bila lagi?Jika bukan di sini, Di mana lagi???Ekonomi Islam itu tidak akan terus naik dalam masa satu hari, begitu juga dengan zaman kegemilangan Islam. Ia tidak akan terus terjadi dalam masa yang singkat.Mungkin, lama lagi ia akan kembali naik , jika bukan pada zaman kita mungkin pada zaman anak cucu kita, tapi andai kita tidak beri apa2 sumbangan pada hari ini, mampukah kita melihat ia tertegak dan bangkit kembali suatu masa nanti???





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers